Wednesday, October 31, 2012

تایید حکم اعدام دو برادر زندانی سیاسی کُرد از سوی دیوان عالی کشور

 بر اساس گزارش ها، حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد به نامهای علی و رزگار ( حبیب ) افشاری که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه صادر شده بود و با اعتراض آنها پرونده جهت تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تایید شده و ۲۹ مهرماه سال جاری از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه این حکم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شده است.
 
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، این دو زندانی سیاسی در طول مراحل دادگاهی در دادگاه انقلاب مهاباد و دیوان عالی کشور از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و تنها برای آنها از سوی دادگاه وکیل تسخیری تعیین شده بوده است و حتی با وجود پیگیرهای خانواده به دادگاه انقلاب مهاباد برای گرفتن وکیل تا زمان قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور نیز با درخواست آنها موافقت نشده است.
 
یک منبع محلی گفت که علاوه بر این برادر دو برادر دیگر این خانواده به نامهای ولی و سلطان افشاری همراه به آنها بازداشت شده بودند.
 
او در خصوص سابقه این چهار زندانی سیاسی گفت: "نیروهای امنیتی در شهر مهاباد روز ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۰ با محاصره منزل یک شهروند کُرد به نام جعفر(سلطان ) افشاری به این خانه یورش برده و درصدد بازداشت برادر وی به نام رزگار (حبیب) افشاری که پیشتر اعضای یکی از احزاب کُردی بوده، بر آمدند. نیروهای امنیتی که تمام کوچه‌های منتهی به این خانه را محاطره کرده بودند در جهت بازداشت این دو تن اقدام به تیراندازی مستقیم به سوی آنها کردند. نهایتا این دو شهروند کُرد با همکاری مشترک نیروهای سپاه پاسداران و ادراه اطلاعات بازداشت و به یکی از بازداشتگاهای امنیتی شهر مهاباد منتقل شدند."
 
وی افزود: "دو روز بعد ۲۰ آذر ماه نیروهای امنیتی شهر بوکان به منزل یکی دیگر از آشنایان این خانواده یورش برده و یک برادر دیگر این افراد به نام علی افشاری که وی نیز پیشتر از اعضای یکی از احزاب کُردی بوده، بازداشت شد. در جریان بازداشت علی افشاری وی مورد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی قرار گرفت و به شدت زخمی شد. متعاقب آن یک برادر دیگر این خانواده به نام ولی افشاری دو روز بعد به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار و در آنجا بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی شهر مهاباد منتقل شد."
 
منبع فعال در زمینه حقوق بشر کردستان همچنین مدعی شد که این چهار برادر کُرد به مدت نزدیک به ۴ ماه در بازداشتگاههای امنیتی شهر مهاباد و ارومیه مورد بازجویی و شکنجه قرارگرفته و در این مدت نیز خانواده‌ این افراد موفق به دیدار یا کسب اطلاعی از این افراد نشده اند:"بعد از این مدت حبیب، جعفر و ولی افشاری به زندان مرکزی مهاباد و علی افشاری نیز به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. بعد از ۶ ماه ۳ برادر محبوس در زندان مهاباد به زندان مرکزی ارومیه و دوباره بعد از چند ماهه دیگه همه این افراد به زندان مهاباد منتقل شدند. پرونده‌ این افراد بعد از اتمام بازجویی و مراحل بازپرسی به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد از سوی دادستان کیفرخواست صادر به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود. این افراد فاقد وکیل اختیاری بوده و تنها ۴ وکیل تسخیری مسئولیت دفاع از این افراد را به عهده گرفته‌اند وآنها نیز اعلام کرده‌اند قادر به دفاع از موکلشان نیستند."
 
این منبع در ادامه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "این افراد در تاریخ ۱۴ آذر ماه در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُرد دادگاهی شدند و آخرین جلسه دادگاه با حضور وکلای تسخیری برگزار شد. در تاریخ ۲۶ دی ماه سال گذشته در زندان مرکزی ارومیه به علی و رزگار ( حبیب ) افشاری اعلام شد که به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کُردی به اعدام محکوم شده‌اند و جعفر(سلطان ) و ولی افشاری نیز از اتهام محاربه تبرئه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند."
 
او در پایان گفت: "علی افشاری به دلیل اصابت چندین گلوله در زمان بازداشت در وضعیت سلامتی بدی قرار دارد. دو هفته پیش نیز به دلیل شدت خونریزی در ناحیه روده به بیمارستان داخل شهر ارومیه منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته و فوری به زندان ارومیه بازگرداننده شده است."

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment