Wednesday, August 1, 2012

خانواده خسروی: آقای لاریجانی! چگونه حکم شش سال حبس به اعدام تبدیل می شود؟

غلامرضا خسروی از زندانیان سیاسی دهه شصت که پیش از این در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود در آستانه اعدام قرار دارد. حکم اعدام وی به اجرای احکام دادسرای امنیتی زندان اوین ارسال شده است و بنا به اخبار غیررسمی این حکم در شهریور ماه به اجرا در خواهد آمد.  
 
خانواده غلامرضا خسروی با ابراز نگرانی از به اجرا درآمدن حکم اعدام به "جرس" می گوید: "حکم اعدام غلامرضا به اجرای احکام اوین ارسال شده است. البته پیش از این بازجوها گفته بودند در خرداد ماه حکم اجرا می شود و حالا بدون اینکه بطور رسمی اعلام کنند می گویند شهریور ماه حکم اجرا می شود. خلاصه می خواهند تحت فشار ئ استرس قرار دهند."
 
غلامرضا خسروی در سال 86 در شهرستان رفسنجان توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی بازداشت شد. وی در آبان سال 87 در شهر رفسنجان مورد محاکمه قرار گرفت و به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس قطعی محکوم شد. حکمی که با اعتراض دادستان رفسنجان سه سال حبس تعلیقی وی به تعزیری تبدیل شد. خسروی در دوران بازجویی جهت اخذ اعترافات تلویزیونی چهل ماه در سلولهای انفرادی تحت فشار قرار داشت اما هرگز حاضر به مصاحبه و اعتراف اجباری نشد.
 
این عضو خانواده خسروی می افزاید: "غلامرضا ابتدا در رفسنجان دستگیر می شود و بخاطر اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق حکم زندان می گیرد. شش سال (سه سال تعلیقی، سه سال تعزیری) به او حکم زندان دادند. که دادستان رفسنجان به سه سال حکم تعلیقی اعتراض کرد و آن سه سال را هم حبس تعزیری کردند. متاسفانه پرونده اتهامات غلامرضا پر از ایراد است و تمام مسئله به این برمی گردد که غلامرضا از دستورات آنها تمکین نکرده و حاضر به مصاحبه نشده است. در زمانی که دادستان تهران مرتضوی بود، غلامرضا تحت فشار قرار داشت تا از او مصاحبه بگیرند اما او حاضر به مصاحبه و اعتراف اجباری نمی شود. بعد از اینکه غلامرضا مقاومت می کند و حاضر به مصاحبه نمی شود پرونده او را به تهران منتقل می کنند و آقای حیدری فر دادیار پرونده می شوند و اتهام محاربه به او می زنند. اما قاضی شعبه 26 پیرعباسی گفت این پرونده بررسی شده و حکم زندان برایش صادر شده و نمی تواند بر روی آن نظر دهد و پرونده را قبول نکرد. بعد از مدتی تحت فشارهای حیدری فر، قاضی پیرعباسی حکم محاربه و اعدام را صادر می کند. نکته قابل توجه اینکه در این پرونده چیزی وجود نداشت اتهامات قبلی یعنی اتهامات سال 60 را به پرونده اضافه می کنند در حالیکه غلامرضا پنج سال برای آن اتهامات زندان کشید و حکمش را گذرانده بود. حتی شعبه 31 دیوان عالی این حکم را نقض کرده و گفته بود از نظر شکلی این حکم اشکال دارد. پرونده را به شعبه 26 بازگردانند و قاضی پیرعباسی اتهام محاربه را تایید کرد و حکم اعدام صادر نمود. ببینید سال شصت هم که دسته دسته را اعدام می کردند اتهام غلامرضا اینقدر کم بود که فقط ده سال زندان به او دادند و بعد از گذراندن پنج سال آزادش کردند."
 
خانواده خسروی با تاکید بر تلاشهای آقای سلطانی وکیل خسروی عنوان می کند: "پرونده را که به تهران فرستادند آقای عبدالفتاح سلطانی وکالت ایشان را برعهده گرفتند و به پرونده ایراد گرفتند مبنی بر اینکه حکم قبلا صادر شده و نیازی به بررسی مجدد پرونده نبوده است و اتهاماتی که به پرونده اضافه کرده اند غلامرضا بابت آن اتهامات حکم زندان تحمل کرده است. الان هم که آقای عبدالفتاح سلطانی در بند 350 محبوس هستند! البته خانم قوشه هم وکیل دیگر غلامرضا است اما نمی تواند کاری کند."
 
غلامرضا خسروی در سلول‌های انفرادی زندان رفسنجان و زندان اوین به مدت 40 ماه نگهداری و با اعمال محدودیت‌های شدید از جمله ممنوعیت ملاقات، حق تماس تلفنی، هواخوری تحت فشار برای اعتراف تلویزیونی بوده است.
 
خانواده خسروی خاطرنشان می کند: "غلامرضا چهل ماه در سلول انفرادی نگهداری شد. بیست ماه در انفرادی زندان کرمان و ده ماه در بازداشتگاه وزارت دفاع و ده ماه هم در بند 240 تحت فشارهای شدید بوده است. در تمام این مدت تحت بازجویی و فشار قرار داشت تا مصاحبه کند. ما هم ملاقات نداشتیم تنها در دفتر حیدری فر در دادگاه که او را می آوردند او را می دیدیم که وضعیت آشفته داشت و پوست و استخوان شده بود. حیدری فر هم مدام تکرار می کرد بزودی اعدام می شوی و حکمت اعدام است. خیلی خیلی تحت فشار روحی و روانی قرار داشت... به هر مرجعی هم مراجعه می کنیم و روند و اشکالات پرونده را می گوییم پاسخی داده نمی شود. قم هم رفتیم و به دفتر مراجع و علما مراجعه کردیم و این وضعیت را شرح دادیم که به یک شهروند دارد چنین ظلمی می شود و دادخواهی کردیم اما متاسفانه می گفتند پرونده های سیاسی به ما مربوط نمی شود. واقعا دلگیر شدیم زیرا به تنها جاییکه ما می توانیم پناه ببریم مراجع هستند اما با کمال تاسف حتی آنهایی که قدرت دارند و صدایشان به جایی می رسد در خصوص اینگونه مسائل دخالت نمی کنند."
 
این عضو خانواده خسروی به شرایط دشوار اعضای خانواده اشاره می کند و بیان می کند: "وضعیت خانواده هم با صدوراین حکم و ارسال آن به اجرای احکام کاملا روشن است و نیازی ندارد که بگویم چه می کشیم. نگرانی ما هم بیشتر وضعیت نامناسب مادر غلامرضا است که تنها زندگی می کند و هفتاد سال سن دارد و تحمل این شرایط را ندارد... هر کس از این حکم باخبر می شود تعجب می کرد. غلامرضا بحدی مهربان و خوش قلب است که چنین حکمی برای او غیرقابل تصور است..."
 
وی در پایان خطاب به رئیس قوه قضاییه عنوان می کند: "ما از ریاست محترم قوه قضاییه خواهش می کینم خودشان پرونده را بررسی کنند و ببینند آیا حکم اعدامی که برای غلامرضا صادر شده با نوع اتهامات مطابقت دارد یا نه؟ این پرونده را بطور اختصاصی مورد بررسی قرار دهند که چطور حکمی که شش سال بوده دوباره به جریان می افتد و از شش سال به محاربه و اعدام تبدیل می شود؟! غلامرضا که حق دفاع نداشت تا بگوید که اتهامات سال شصت که در پرونده اضافه کرده اند را قبلا حکمش را گذرانده است. نوزده سال در کارهای تخصصی و فنی و جوشکاری برای این کشور و مردم خدمت کرد و در پروژه های صنعتی در اقصی نقاط کشور عسلویه، بندعباس، بوشهر و... زحمت کشیده است حالا محاربه و اعدام پاسخ اوست؟! ما خواهش می کنیم شخصیت غلامرضا را بررسی کنند و یک انسان بی گناه را از اعدام نجات دهند."
 
مژگان مدرس علوم، جرس
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment