Wednesday, August 1, 2012

پانه تا: پیش از اقدام نظامی علیه ایران باید از هر راهکاری استفاده کرد

لئون پانه تا، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا که برای گفت و گو با مقام های اسرائيلی درباره مقابله با طرح های هسته ای ايران به اسرائيل رفته است، روز چهارشنبه هشداد داد که «اگر ايران به توليد سلاح اتمی ادامه دهد، گزينه هايی وجود دارد که قابل عملی شدن است تا ايران، اتمی نشود».
 
آقای پانه تا در حالی که همراه با اهود باراک، همتای اسرائیلی خود، در کنار يک باطری از سيستم دفاع ضد راکتی «گنبد آهنين» در بندر اشکلون واقع در جنوب اسرائيل ايستاده بود، تأکيد کرد که بايد «از هر راهکاری پيش از اقدام نظامی (عليه ايران) استفاده کرد».
 
وی تا با گفتن اينکه «کليد اين معضل ايجاد فشار (بر ايران) است»، افزود: «ما تحريم ها را که پيشاپيش اثرگذار هم بوده است، تشديد می کنيم».
 
به گفته پانه تا، وظيفه وی اين است که گزينه های مختلف و از جمله گزينه های نظامی را (در برابر ايران)، در صورتی که ديپلماسی کارساز نشود، به پرزيدنت باراک اوباما ارائه کند.
 
وزير دفاع آمريکا که در چارچوب ديدارهای خود از خاورميانه، از شامگاه سه شنبه در اسرائيل به سر می برد، اين را نيز گفت: «ايران در همان حال که به برنامه اتمی خود ادامه می دهد، از (بشار) اسد، حزب الله و ترور جهانی که اسرائيل و تمامی منطقه را تهديد می کنند، حمايت می نمايد».
 
وی در اين سفر که دومين ديدار او از اسرائيل طی ده ماه گذشته است، و بنا به نوشته رسانه های اسرائيلی، اين بار نيز با هدف جلوگيری از عملی شدن حمله يکجانبه اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران، به اين کشور آمده است، روز چهارشنبه با بنيامين نتانياهو نخست وزير، شيمعون پرز رييس جمهوری و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل ديدارهای جداگانه انجام داد و همراه با آقای باراک به بندر اشکلون، بزرگ ترين شهر اسرائيلیِ نزديک به نوار غزه رفت.
 
لئون پانه تا در بندر اشکلون حمايت آمريکا از امنيت اسرائيل را که جمعه گذشته به صورت امضای قانون جديدی از سوی دولت آمريکا در اعطای کمک های بيشتر نظامی به اسرائيل نمود يافت، مورد تأکيد قرار داد.
 
بر اساس قانونی که باراک اوباما آن را در کاخ سفيد توشيح کرد، اسرائيل از جمله برای توليد باطری های جديد مربوط به سيستم دفاع راکتی «گنبد آهنين»، مبلغ هفتاد ميليون دلار ديگر از دولت آمريکا دريافت می کند.
 
باراک اوباما به هنگام امضای اين قانون گفت: «حال همگان دوباره درک می کنند که تأمين امنيت اسرائيل تا چه حد برای آمريکا اهميت دارد».
 
دولت آمريکا در حالی به اسرائيل در زمينه حمايت از اين کشور در برابر «دشمنان» و بويژه در مقابل برنامه هسته ای ايران اطمينان می دهد که چند ساعت پيش از آغاز ملاقات های کاری آقای پانه تا در اسرائيل، بنيامين نتانياهو در اقدامی کم سابقه با حضور در شبکه های تلويزيونی کشورش مدعی شد که «ايران می خواهد اسرائيل را نابود کند و اسرائيل نمی گذارد که اين اتفاق رخ دهد».
 
آقای نتانياهو در آغاز جلسه کاری خود نيز با وزير دفاع آمريکا سخنان تند و کم سابقه ای در مورد ايران بيان کرد.
 
وی در حالی که وزیر دفاع آمریکا شنونده سخنان او بود، به نمايندگان رسانه های اسرائيلی و بين المللی گفت که «ايرانی ها هنوز باور نکرده اند که ما جديت داريم و به راستی می خواهيم که آنها را (در ادامه برنامه هسته ای شان) متوقف کنيم».
 
نخست  وزير اسرائيل گفت: «عليرغم اظهارات آمريکا و اسرائيل در زمينه وجود گزينه نظامی به روی ميز، ايرانی ها هنوز در مورد جديت  ما متقاعد نشده اند».
 
آقای پانه تا نيز در آغاز گفت و گوهايش با نخست وزير اسرائيل، «تعهد عميق» آمريکا را به امنيت اسرائيل، که به گفته او «جدی تر از هر زمان ديگر است» مورد تأکيد قرار داد.
 
وزیر دفاع آمریکا پيش از ورود به اسرائيل، روز سه شنبه در مصر اعلام کرده بود که در ديدارهايش در اسرائيل دربارۀ طرح های احتمالی حمله به ايران گفت و گو خواهد کرد.
 
با وجود همه اطمينان خاطرهايی که آقای پانه تا به رهبران اسرائيل در اين ديدار داد، اهود باراک همتای اسرائيلی وی گفت: «اسرائيل در زمينه حمله به ايران به تنهايی تصميم می گيرد».
 
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز افزود: «با وجود اين که گاهی اختلاف نظرهايی بر سر موضوع های مشخصی ميان آمريکا و اسرائيل بروز می کند، اما مناسبات دو کشور بسيار گرم و پر ثمر است و در آينده نيز چنين باقی خواهد ماند».
 
اهود باراک اين ديدگاه خود را نيز تکرار کرد که «تحريم ها و ديپلماسی (عليه ايران) اثراتی داشته است، اما واقعيت امر اين است که احتمال اينکه آيت الله ها دور ميز گرد آيند و بگويند خب بايد تسليم شويم؛ دوره بازی ما تمام شده است و زمان عقب نشينی از طرح های هسته ای مان رسيده است، احتمالی است بسيار ضعيف».
 
باراک گفت: «می بينيم که آنها همچنان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهند؛ لذا تأکيد کرده و می گويم که تنها دولت اسرائيل است که درباره مسايل مربوط به خود تصميم می گيرد».
 
وزير دفاع آمريکا در آخرين مرحله از سفر خود به شمال آفريقا و خاورميانه، پس از اسرائيل به اردن خواهد رفت.
 
رادیوفردا
 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment