Friday, April 20, 2012

نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری: "حسن خمینی،‌ نوری، خرازی، عارف"

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند نسبت به انتخابات «بی‌تفاوت» باشند برخی از نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان از جمله حسن خمینی، محمدرضا عارف، عبدالله نوری، و کمال خرازی را نام برده و توصیه کرده که اصلاح‌طلبان هرچه‌زودتر فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند.

به گزارش دانشجونیوز، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفته که محمدرضا عارف (معاون اول دولت دوم محمد خاتمی)، عبدالله نوری (وزیر کشور دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اول محمد خاتمی)، کمال خرازی (وزیر خارجه دولت محمد خاتمی) و حسن خمینی (نوه آیت الله خمینی، بنیادگذار جمهوری اسلامی) از جمله گزینه های احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.

انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود.

آقای قنبری همچنین گفته است که تشکیلات اصلاح‌طلبان دچار نوعی از هم گسیختگی شده و آن‌ها باید پیش از مشخص‌شدن نامزدشان، تشکیلات خود را سازماندهی کنند.

بسیاری از اصلاح‌طلبان به دلیل فشارهای سیاسی و بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، انتخابات مجلس نهم را در اسفند سال گذشته تحریم کرده بودند.

همزمان علی اکبر اولیا، عضو فراکسیون اقلیت مجلس ایران به خبرگزاری مهر گفته که محمدرضا عارف به عنوان گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح است و "برخی گفتگوها و رایزنی هایی در این خصوص شده است."

اين در حالی است که محمدرضا خباز از اعضای حزب اعتماد ملی و يکی ديگر از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس ايران روز چهارشنبه ۲۳ فروردين‌ماه سال جاری، محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران را چهره مناسبی برای انتخابات رياست جمهوری آينده معرفی کرده بود.

وی گفته بود: "در حال حاضر در جريان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی اين جريان (اصلاحات) وجود ندارد، لذا اگر خاتمی بيايد اصلاح‌طلبان می‌توانند تا انتخابات رياست‌جمهوری ترميم شوند."

محمد خاتمی که روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ رأی خود را در انتخابات مجلس به صندوق انداخت، گفته بود اين اقدام را برای "باز نگه‌داشتن روزنه‌های اصلاح‌طلبی" انجام داده است.

محمد خاتمی سال گذشته سه پيش شرط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرده بود. وی خواهان «آزادی زندانيان سياسی، پايبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» شده بود.

حضور محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم در روز جمعه واکنش های متفاوتی در بين مخالفان و موافقان جمهوری اسلامی در پی داشته است.

محمدرضا تابش، خواهر زاده محمد خاتمی و نماينده مجلس، در واکنش به رای دادن رييس جمهوری سابق ايران، گفته است:« خاتمی نشان داد به اصلاح درون نظام معتقد است، نه اصلاحاتی که از بيرون هدايت می‌شود و برخی در داخل به دنبال آن هستند و راه اين اصلاحات هم از صندوق رای می‌گذرد.»

محمدرضا تابش اضافه کرده است:« ما هم همين راه را ادامه می‌دهيم و اگر زمينه فراهم شود در انتخابات رياست‌جمهوری هم شرکت می‌کنيم.»

اين در حالی است که علی سعيدی ، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از رويکرد محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم انتقاد کرده و وی را «شخصيتی بی اراده» دانسته بود

اين اقدام خاتمی در حالی انجام گرفت که بيشتر گروه‌های اصلاح‌طلب انتخابات مجلس را تحريم کرده بودند.

در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، اصلاح‌طلبان همه امکانات خود را به خدمت گرفتند و نیروی عظیمی را به میدان آوردند. اما نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آن نبود که اصلاح‌طلبان انتظارش را داشتند. آنان از "تقلب‌های گسترده" و "کودتای انتخاباتی" سخن گفتند؛ منازعه‌ای که به کشته‌شدن دست‌کم ۷۰ نفر، بازداشت‌های گسترده‌ی چندین هزار نفره و حصر خانگی دو نامزد معترض، میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجامید.

.

 

http://adf.ly/1587888/whostheadmin

No comments:

Post a Comment